Click Here For Free Blog Backgrounds!!!
Blogaholic Designs

Monday, March 29, 2010

Terapi Untuk Penyakit Cinta

Assalamualaikum wa rahmatullah wa barakatuh,


Kata kata dI bwh di ambil drpd novel Ketika Cinta Bertasbih 1 by Habiburrahman..selamat mmbace~


Cinta sejati itu menyembuhkan tidak menyakitkan,pesan Kang Azzam kepada Mas Fadhil...Menurut Imam Ibnu Athaillah,


”Tidak ada yg dpt mengusir syahwat atau kecintaan pd kesenangan duniawi selain rasa takut kpd Allah yg menggetarkan hati, atau rase rindu kpd Allah yg mmbuat hati merana”.


Perasaan cinta bleh diusir melalui 2 perkara:


# rasa CINTA kpd ALLAH yg sgt luar biase yg menggetarkn hati mu..sehingga ketika yg ada dihatimu adalah Allah, yg lain dgn sendirinye menjadi kecil & terusir.


#rase RINDU kpd ALLAH yg amat dahsyat sampai hatimu merasa merana. Jika kau merase merana kerana rindu pd Allah, kau tidak mungkin merana kerana rindu pd yg lain. Jika kau sudah sibuk memikirkan Allah, kau tidak akan sibuk memikirkan yg lain. Kerana hatimu miskin cinta & rindu kpd Allah, jadinye kau dijajah oleh cinta & rindu pd yg lain.


Mencintai makhluk itu sangat berpeluang menemui kehilangan. Kebersamaan dgn makhluk juga berpeluang mengalami perpisahan. Hanya CINTA kpd ALLAH yg tidak. Jika kau mencintai seseorang ada dua kemungkinan diterima atau ditolak. Jika di tolak pasti sakit rasenye. Namun jika kau mencintai Allah, engkau tidak akan pernah merasa kehilangan..tidak akan ada yg merebut Allah yg kau cintai itu dari hatimu..tidak akan ada yg merampas Allah. Jika kau bermesraan dgn Allah, hidup bersama Allah, kau tidak akan pernah berpisah dgnNya. Allah akan setia menyertaimu.Allah tidak akan berpisah dari mu kecuali kamu sendiri yg berpisah dariNya.


CINTA YG MEMBAHAGIAKAN & MENYEMBUHKAN ADALAH CINTA KPD ALLAH 'AZZA WA JALLA~

0 comments:

Post a Comment